final-logo2-text1

متن سربرگ خود را وارد کنید

آیین تجلیل از دانش‌آموزان برتر شصتمین سال جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و جمعی از مسئولان کشور در مرکز همایش های بین المللی هتل بزرگ ارم تهران صبح روز یکشنبه پانزدهم آبان سال 1401 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دبیرخانه جایزه البرز، مراسم جایزه البرز ۱۴۰۱ در بخش دانش آموزی با تجلیل از ۴۷ نفر از دانش آموزان برتر فارغ التحصیل پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در شاخه نظری و رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی و شاخه فنی و حرفه ای و کار  دانش از سراسر کشور برگزار شد.

دکتر حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در ابتدای این مراسم اظهار کرد: جایزه البرز قدیمی ترین جایزه علمی کشور با سابقه ای ۶۰ ساله برخواسته از ایمان و انگیزه و اراده است که قصد دارد در مسیر حمایت از فکر و اندیشه نخبگان، راهنما و شوق آفرین بوده و موجب تقویت روحیه و اراده دانش پژوهی جامعه علمی شود و برای تسکین آلام بشری رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت ایرانی در جامعه جهانی عزت و افتخار کسب کند.

وی افزود: در سال جاری مراسم جایزه البرز ۱۴۰۱ در بخش نخبگان با هدف تجلیل از دانشمندان، نوآوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور در نیمه اردیبهشت سال جاری برگزار شد و امروز شاهد آیین تقدیر از و برگزیدگان نهایی جایزه البرز در بخش دانش آموزی هستیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز توضیح داد: رقم نقدی جایزه البرز ۱۴۰۱ نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده که در مقطع متوسطه دوم هر نفر ۳۰ میلیون تومان و در مقطع متوسطه اول هر نفر ۲۰ میلیون تومان است که همراه با گواهی جایزه البرز به آنها اعطا می شود و  ان‌شاءالله در آینده، شاهد درخشش بیش از پیش این عزیزان در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی برای اعتلای میهن عزیزمان باشیم.

دبیرکل جایزه البرز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره واقف نیک سرشت زنده یاد حسینعلی البرز که با نیتی شریف این بنیاد را بنیان نهاد، از تمامی سازمان های همکار در جایزه بنیاد البرز ۱۴۰۱ دانش آموزی شامل سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی نخبگان و رسانه ملی تشکر کرد و حضور استادان و چهره های ماندگار علمی حاضر در جلسه و اولیا و دانش آموزان عزیز را ارج نهاد و با ذکر جملاتی از واقف  نیک سرشت زنده یاد البرز سخنانش را پایان داد: من تصمیم گرفتم ثروتم را به جای آنکه در اختیار بازماندگان خویش قرار دهم، در اختیار فرزندان وطن که آنان را نیز فرزندان خود می دانم قرار دهم تا به نحو شایسته تری به مصرف برسد؛ اکنون ثروت من، مال نابغه های ایران است.

دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن طلب رحمت و غفران برای مرحوم حسنعلی البرز، بنیان گذار جایزه علمی البرز گفت: وقف از مهمترین آموزه های فرهنگ اسلامی است که تبعات فرهنگی اجتماعی فراوان دارد. ما در حوزه وقف فرهنگی غنی داریم. امروز در هر نقطه‌ای از ایران اسلامی ما با این سنت حسنه رو به رو هستیم و وقف کارکردهای مختلفی پیدا کرده که مهمترین آن در حوزه آموزش است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی، اعطای جایزه البرز است که شش دهه از عمر آن می‌گذرد. بسیاری از صاحبنظران علمی کشور در دوره‌های قبل حائز اعطای جایزه البرز شدند و این توقع را نیز امروز از جوانان نخبه داریم.

اسماعیلی خطاب به برگزیدگان جایزه البرز گفت: آینده ایران به دست نوجوانان و جوانان ایران عزیز رقم می خورد. رویاهایتان را فراموش نکنید چون ایران قوی با دستان پرتوان شما محقق می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: وقتی نیک اندیشی به نام حسینعلی البرز چنین ابتکاری به خرج می‌دهد و ثروت خود را در جهت تشویق جوانان ایران زمین برای ساخت ایرانی آباد قرار می‌دهد، شایسته تقدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی گفت: افتخار می‌کنم در محضر یکایک شما آینده‌سازان و فرهیختگان این سرزمین‌ هستم‌. افتخار می‌کنم‌ سرزمینی دارم که در آن انسان‌هایی رویش کرده و می‌کنند که در سراسر جهان نامور می‌شوند و‌ افتخار می‌کنم‌ انقلاب اسلامی فرزندانی را به جامعه بشری تحویل می‌دهد که می‌توانند شناسنامه ما در جهان باشند. من هر موقع مجموعه دانش‌آموزی را می‌بینم، دوست دارم تا هرچه می‌دانم و دریافت کرده‌ام را بگویم؛ امروز یک گزاره‌ای را عرض می‌کنم و آن گزاره را از یک روایت گرفته‌ام.

وی با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم (ع) (يا هِشامُ ، إنَّ العَقلَ مَعَ العِلمِ…)، افزود: شما باید عالمانی با قدرت تفکر بالا و تحلیل مناسب باشید؛ اگر با این ذهنیت پیش بروید، می‌توانید دنیا را متحول کنید؛ شما می‌توانید با تفکر و تعقل در معادلات جهانی تاثیرگذار باشید.

 خاموشی با اشاره به خدمات موقوفه علمی ربع رشیدی با قدمت بیش از ۷۰۰ سال، خطاب به دانش‌آموزان با بیان اینکه ایران مهد تولید علم است، تصریح کرد: علم با عقل و عقل با علم توأمان است. عقل مدیریت به کارگیری علم را دارد. بنابراین عالمان باید ژرف اندیش باشند که قدرت تفکر و تحلیل صحیح را داشته باشند. شما دانش آموزان نخبه اگر با این ذهنیت پیش بروید، دنیا را متحول خواهید کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تفکر و تعقل عمیق درس بخوانید؛ به همه در اینجا می‌گویم با قوت کار علمی را پیش ببرید و سازمان اوقاف و امور خیریه را یک سازمان پشتیبان بدانید.

وی افزود: وقف در عصر حاضر تحولات فراوانی داشته است وقف می تواند به بهینه سازی زندگی ایرانیان کمک کند و برای بهینه سازی بشریت در آینده برنامه دارد و نیات واقفان در طول تاریخ همین بوده است.

خاموشی بیان کرد: صندوق حمایت از دانش بنیان ها در سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شده است و با بیش از ۳۵ شرکت دانش بنیان قرارداد مشارکت داریم. سازمان اوقاف، سازمان پشتیبان شما در این عرصه است. شما دانش آموزان نخبه با قدرت کار علمی خود را پیش ببرید. ما به شما کمک خواهیم کرد. فقط درس بخوانید و با تفکر و تعقل عمیق زمینه بالندگی و توسعه ایران اسلامی را فراهم کنید.

دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز با درود به روان پاک مرحوم حسینعلی البرز که چنین بنیادی را تاسیس کرده و خیر ایشان تا امروز همچنان ادامه دارد، گفت: دنیای امروز به دلیل اعتبار نخبگان در جامعه سرمایه گذاری فراوانی برای جذب آنان کرده است.

 وی توضیح داد: اقداماتی همچون اعطای جایزه البرز، موجب ماندگاری دانش آموزان در کشور ما می شود زیرا می بینند مرحوم البرز دارایی خود را وقف کرد تا دانش آموزان ایران زمین، فرزندانی باشند که برای ایران کار کرده و ایران قوی را تشکیل دهند.

 وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از بعد فردی نیز شما دانش آموزان نخبه را می ستاییم که در تمامی ساحت ها پرورش یافته اید و این امر نشان دهنده آن است که افرادی متعادل هستید .ما مسئولان نیز باید در این راستا تلاش کنیم. دولت در این دوره بیشتر این مصوبات را برای نخبگان و سرآمدان علمی کشور داشته است و رئیس جمهوری به جد پیگیر این امر است.

نوری تصریح کرد متناسب با عملکرد مرحوم البرز باید اذعان کنیم که سرآمد هر فعالیت علمی، مسئولیت اجتماعی است که باید به ظهور و بروز برسد. مرحوم البرز این مسئولیت اجتماعی را که بالاترین درجه مسئولیت هاست، انجام داد و هر چه داشت وقف کرد تا دانش آموزان و دانشجویان برتر کشور تشویق شوند.

یادآور می‌شود، در ادامه این مراسم، ضمن رونمایی از سرود جایزه البرز که از سوی بنیاد فرهنگی البرز ساخته و برای اولین بار بصورت زنده اجرا شد، با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حیدر ارشدی دبیرکل جایزه البرز و حجت‌الاسلام احمد شرفخانی رئیس هیئت‌امنای بنیاد فرهنگی البرز از ۴۷ دانش‌آموزان برتر متوسطه اول و دوم کشور در دو بخش تجلیل شد.

در بخشی از این مراسم، از سه نفر از برگزیدگان جایزه البرز دانش آموزی در سال های 1355 و 1356 هم تقدیر شد و برنامه با عکس یادگاری دسته جمعی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

اسامی برندگان شصتمین سال جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی به شرح زیر می باشد:

متوسطه دوم (پایه دوازدهم)

مطهره قربانعلی؛ زینب مومیوند؛ ریحانه حق شناس؛ یونس خسروبیگی؛ مصطفی خالصی؛ محمد جواد کلاگر درونکلا؛ امیرمحمد آقابزرگی؛ محمد امین خوشکام؛ سمیرا احمدنژاد شرامین؛ سیده درسا میرحسینی؛ ادیب وفا فلاح پور؛ سید محمد مهدی مصطفوی؛ سارا کاویان پور؛ مهسا همتی؛ ارشیا حسن زاده؛ عرفان حسنی کوشکنو؛ آیسا فخاری؛ مائده ایزدی؛ فاطمه شبل الحکما؛ مهدی آقازیارتی

متوسطه اول (پایه نهم)

امیرحسین مقبلی؛ زهرا دیناروند؛ اهورا ابولی قاسم‌آبادی؛ رسول رمضانیان مقدم؛ صفا قربانی؛ مریم کارگر؛ یاسمین بابا علی؛ حمیدرضا قیسوند؛ امیر رضا مهرداد؛ صایاد دوجی؛ مبینا حیدرزاده؛ امیرحسین فاتحی؛ احسان امیری؛ فاطمه محبتی؛ عرفان حبیبی‌زاده؛ امیرحسین زارعی؛ سید محمدرضا موسوی؛ ثنا فلاح؛ شعف بشیری؛ فاطمه حاتمی؛ آیناز افرازه؛ زینب بهشتی؛ محمدرضا کیانی؛ مهسا محمدی؛ یسنا امانی؛ نازنین رقیه حمیدی؛ یگانه خضری‌پور قرایی