final-logo2-text1

متن سربرگ خود را وارد کنید

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از انتخاب 47 دانش‌‌آموز به‌عنوان نفرات برتر جایزه البرز 1401 دانش‌آموزی خبر داد.

به گزارش دبیرخانه جایزه البرز، نشست خبری شصتمین سال جایزه البرز دانش‌آموزی امروز سه شنبه 10 آبان در محل ساختمان بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

دکتر حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز در این نشست با اشاره به اینکه آیین جایزه البرز 1401 دانش‌آموزی ساعت 9 صبح روز یکشنبه 15 آبان برگزار می‌شود، اظهار کرد: قبل از اینکه به جزئیات برنامه روز تجلیل از دانش‌آموزان بپردازم، باید اشاره‌ای داشته باشم به تاریخچه این جایزه و بنیان‌گذار آن و اقدام مهمی که بعد از 60 سال هنوز در حال تحقق است‌.

وی با بیان اینکه جایزه البرز به‌عنوان قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور با پیشینه‌ای 60 ساله شناخته شده است، یادآور شد: زایش و رویش جایزه البرز از اندیشه پاک و سرشت نیک زنده‌ياد حسینعلی البرز نشأت گرفته است و بیش از نیم قرن از عمر اقدامی که مرحوم البرز بنا نهاده‌اند، می‌گذرد و تاکنون چندین هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علمی و فرهنگی ایرانی مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته‌اند.

دبیرکل جایزه البرز با بیان اینکه مرحوم حسینعلی البرز سه محور «کاهش آلام بشری»، «ارتقاء رفاه زندگی انسانی» و «اعتلای نام ایران در جامعه جهانی» را برای اعطای جایزه البرز در نظر گرفته است، تصریح کرد: مهمترین هدف عالی زنده‌یاد البرز از تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، تقدیر از مقام اهالی علم، دانشمندان، مخترعان، دانشجویان، دانش آموزان و نوباوگان است؛ بنای اصلی جایزه البرز نیز، حمایت از فکر و اندیشه‌ نخبگان و دانشمندانی است که در راستای اعتلای فرهنگ کشور گامی برداشته‌اند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تاکید کرد: از ابتدای دهه 90 با هدف ترویج علنی فرهنگ وقف علمی که خود ترویج معروف است، جایزه البرز در قالب برگزاری همایش‌های ملی و تعامل وزارت آموزش و پرورش اهداء می‌گردد.

ارشدی با اشاره به اینکه شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز به‌عنوان متولی قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین جایزه علمی کشور از طریق برگزاری سالیانه همایش‌های ملی در دو بخش نخبگان و دانش‌آموزی حاصل می‌شود، تصریح کرد: در سال جاری و مقارن با شصتمین سالگرد تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، مراسم جایزه البرز 1401 در بخش نخبگان باهدف تجلیل از دانشمندان، نوآوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور در نیمه اول سال برگزار شد و تمهیدات برگزاری شصتمین سال جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی نیز باهدف تقدیر از دانش‌آموزان برتر پایه‌های نهم و دوازدهم سراسر کشور در سال تحصیلی 1401- 1400 در رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش سراسر کشور، در روز یکشنبه پانزدهم آبان ماه در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با بیان اینکه این بنیاد هیچ وابستگی مادی به اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد و همه هزینه‌های آن توسط موقوفات زنده‌یاد البرز، تأمین می‌شود، گفت: در سال 1401 شاهد اعمال تغییراتی در بخش دانش‌آموزی جایزه البرز هستیم که می‌توان به «افزایش رقم نقدی جایزه البرز» و همچنین «گسترده‌تر شدن نحوه ثبت نام دانش آموزان واجد شرایط» و «فرایندی شدن نحوه داوری دانش آموزان منتخب» اشاره کرد؛ در بخش «رقم نقدی جایزه البرز»، مبلغ جوایز منتخبین این دوره صرفاً در بخش دانش آموزان قریب 12 میلیارد ریال است که در مقایسه با سال گذشته، دو و نیم برابر افزایش داشته است و این افزایش براساس درآمدهای سالانه بنیاد رقم خورده است.

ارشدی درخصوص «گسترده‌تر شدن نحوه ثبت نام دانش آموزان واجد شرایط» تاکید کرد: این مهم از طریق تمهید امکان ثبت‌نام انفرادی در سامانه جایزه البرز محقق گردید بطوریکه 79 % شرکت کنندگان بصورت انفرادی و 21 % از سوی ادارات کل استانی معرفی شده بودند که البته انتظار بر آن بود که با توجه به سابقه این جایزه به عنوان قدیمی ترین جایزه علمی کشور (حُسن تحصیل) و نظر به تلاش‌های بعمل آمده و تفاهم‌نامه فیمابین بنیاد فرهنگی البرز با وزارت آموزش و پرورش، این میزان بیشتر می بود و آموزش و پرورش مشارکت شایسته تری را می‌نمود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش «فرایندی شدن نحوه داوری دانش آموزان منتخب» نیز در سال جاری بنیاد سعی نمود انتخاب و گزینش نفرات برتر را بصورت فرآیندی انجام بدهد و از این رو در طی زمان ارزیابی و ثبت نام، 4 دوره آزمون تعاملی در حیطه های مختلف آموزشی برای ثبت‌نام‌کنندگان برگزار گردید و امتیازات این آزمون‌ها علاوه بر نتایج آموزشی و وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان واجد شرایط، در انتخاب نفرات برتر تاثیر مثبت داشته است. لازم به ذکر است تاکید بنیاد بر آن بوده است که این انتخاب در طول یک دوره و در یک فرآیند تخصصی و دقیق  توسط دبیرخانه علمی جایزه البرز صورت پذیرد. از طرفی سعی شده این انتخاب بر اساس اولویت ها و ساحت های تعیین شده از سوی اسناد بالادستی نظام آموزشی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همگام و همسو با آن انجام شود.

دبیرکل جایزه البرز با اشاره به فرآیند انتخاب دانش‌آموزان برتر در جایزه البرز 1401 گفت:  فرایند انتخاب دانش آموزان برتر در جایزه البرز 1401 بدین ترتیب بود که به دنبال انتشار فراخوان جایزه البرز و پس از ابلاغ بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان واجد شرایط در هر استان، از طریق سامانه جایزه البرز به نشانی www.alborzprize.ir  ثبت نام نمودند. با خاتمه فرایند ثبت نام و بارگذاری مدارک دانش‌آموزان واجد شرایط، بر اساس شاخص‌های اعلام شده در سامانه جایزه البرز، و تجمیع مستندات دریافتی و بررسی و ارزیابی مستندات دانش‌آموزان از سراسر کشور، نسبت به ورود اطلاعات مدارک هر نفر در فرم‌های مربوطه اقدام و نهایتاً فرم‌های نفرات واجد شرایط، برای داوری آماده شدند. آیین داوری و انتخاب نهایی از میان افراد واجد شرایط در مهر ماه سال جاری برگزار و براساس شاخص ها و حدنصاب های مکتسبه، دانش آموزان برتر کشوری جایزه البرز 1401 انتخاب شدند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز افزود: تعداد کل شرکت‌کنندگان حائز شرایط در بازه زمانی دو ماهه ثبت‌نام که از ابتدای خرداد تا پایان تیرماه ادامه داشت، 1554 نفر از سراسر کشور بوده است که میزان شرکت کنندگان در دو مقطع متوسطه اول و دوم، به نسبت تقریبا برابری ثبت‌نام کرده اند. ضمن اینکه امکان ثبت‌نام اولیه دانش‌آموزان در سامانه جایزه البرز بصورتی پیش‌بینی گردیده بود که صرفاً نفراتی که دارای رتبه‌ای ممتاز تحصیلی بودند، این امکان را داشتند.

ارشدی ادامه داد: به لحاظ تفکیک جنسیتی، اکثریت شرکت کنندگان را دانش آموزان دختر تشکیل می دهند که این استقبال، حاکی از قصد این گروه برای نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر آنها در آینده علمی و فرهنگی و پیشرفت کشور است.

وی تاکید کرد: 28 درصد از شرکت‌کنندگان در شاخه فنی و حرفه‌ای و 72 درصد در شاخه نظری شامل رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و فیزیک و علوم انسانی (به نسبت تقریبا مساوی) بوده که این سهمِ برابرِ گروههای تحصیلی در متوسطه دوم نشانه خوبی از عدالت آموزشی است و اصولا باتوجه به اهمیت رشته‌های مختلف در نظام آموزشی، بنیاد فرهنگی البرز نیز قصد و خواسته اش بر این بوده که همه گروههای آموزشی را در این فرآیند همراه کند. شرکت کننده ها از تمام استانها با سهم‌های متفاوت بوده‌اند که در این میان استان‌های اصفهان، همدان و اردبیل بیشترین نفرات شرکت‌کننده را داشته اند.

ارشدی از انتخاب 47 دانش‌‌آموز به‌عنوان نفرات برتر جایزه البرز 1401 دانش‌آموزی خبر داد و گفت: برگزیدگان از دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند؛ 27 نفر از دانش‌‌آموزان مقطع متوسطه اول و 20 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم هستند که به هر یک از دانش ‌آموزان مقطع متوسطه اول، گواهی جایزه البرز به همراه مبلغ جایزه هر نفر 200 میلیون ریال و به هر یک از دانش ‌آموزان مقطع متوسطه دوم، گواهی جایزه البرز به همراه مبلغ جایزه هر نفر 300 میلیون ریال اهدا خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در پایان خاطرنشان کرد: آیین جایزه البرز ۱۴۰1 دانش‌آموزی از ساعت 9 صبح روز یکشنبه مورخ 15/08/1401 به مدت تقریبی دو ساعت برگزار می‌گردد که این مراسم با حضور دانش‌آموزان برگزیده کشور در هتل ارم تهران برگزار می‌شود. ضمن اینکه در این آئین حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر خاموشی ریاست مکرم سازمان اوقاف و امور خیریه، آقای دکتر نوری وزیر محترم آموزش و پرورش، آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی نموده و با اهدای جوایز برگزیدگان از ایشان تقدیر به عمل می‌آورند.

ارشدی در خاتمه این نشست خبری، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره واقف نیک‌سرشت مرحوم حسینعلی البرز که با نیتی شریف، این بنیاد را بنیان نهاد، از تمامی سازمان‌های همکار در جایزه بنیاد البرز 1401 شامل سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی نخبگان و رسانه ملی تقدیر و تشکر نمود.

در پایان این نشست، آیین رونمایی از پوستر مراسم جایزه البرز ۱۴۰1 دانش‌آموزی نیز برگزار شد.