final-logo2-text1

متن سربرگ خود را وارد کنید

دیدار مدیران بنیاد فرهنگی البرز با پرفسور داریوش فرهود

برای اثرگذاری در فضای علمی جامعه، باید از همان دوره نوجوانی اقدام کرد

حیدر ارشدی؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، به همراه رضا نقدی؛ معاون و احسان دیدگر؛ مدیر فرهنگی و ارتباطات بنیاد، در تاریخ ششم مرداد ۱۴۰۰ خورشیدی، با حضور در بنیاد علمی ـ فرهنگی دکتر فرهود، با پرفسور داریوش فرهود؛ پدر علم ژنتیک در ایران، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، مهندس ارشدی ضمن غنیمت شمردن فرصت ملاقات با اصحاب علم بیان داشت: بنیاد فرهنگی البرز، عمری بیش از نیم‌قرن داشته و در طول حیات خود، چندین هزار نفر از نخبگان کشور را شناسایی و مورد تجلیل و حمایت قرار داده است. بااین‌حال، متأسفانه، امروزه حتی برجسته‌گان علمی کشور با این بنیاد آشنایی ندارند و از این وقف ارزشمند زنده‌یاد البرز بی‌خبر هستند. ما به دنبال آن هستیم تا با بهره‌گیری از نظرات ارزشمند اهل علم و فرهنگ، علی‌الخصوص جنابعالی، این بنیاد را بیش از گذشته به جامعه علمی کشور معرفی کرده و نقش اثرگذار خود را در سطوح علمی کشور ایفا کنیم.

پرفسور داریوش فرهود در پاسخ به اظهارات مهندس ارشدی، ضمن تأکید بر رویکرد بنیاد ابراز داشت: وظیفه امروز ماست که اندیشه بزرگ‌مردی همچون البرز را زنده نگه داریم. در نقاط دیگر دنیا، به همت مالی گروه‌هایی، اقدامات بزرگی انجام می‌شود؛ اما چنین اموری در کشور ما جنبه دیگری یافته است و در این کشور، مسائل مرتبط با فرهنگ، دانش و دین همه از دل برمی‌خیزند».

عضو هیئت انتخاب جایزه البرز 1399 در بخش دانش‌آموزی در پاسخ به پرسش حیدر ارشدی در خصوص شیوه انتخاب و برگزاری مراسم اهدای جایزه البرز به برگزیده‌گان اظهار داشت: من پیشنهاد می‌کنم پیش از انتخاب و برگزاری مراسم منتخبان، برای هر سال موضوعی خاص، متناسب با نیازهای کشور در نظر گرفته شود. حتی موضوع حوزه دانش‌آموزی می‌تواند متفاوت از حوزه بزرگسالان باشد. ضمن آنکه علاوه‌بر جایزه هم می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی که برای پروژه‌های خاص ارائه می‌شود، برای هدیه به منتخبان استفاده کنید. برای اثرگذاری در فضای علمی جامعه، معتقدم باید از همان دوره نوجوانی اقدام کرد. اصول زندگی و اخلاق از خانواده آغاز می‌شود و شخصیت، توانایی و جهت‌گیری نوجوانان در این حریم شکل می‌گیرد. لذا اقدامات شما در این دوره سنی می‌تواند اثرگذارتر باشد. حتی شاید بشود دستورالعملی نوشت و به دست خانواده‌ها داد. نباید از تأثیر رفتار خانواده‌ها بر فرزندانشان غافل شد. باید روی چنین ایده‌هایی کار شده و نتایج آن رصد شود.

دبیرکل جایزه البرز در ادامه به رویکرد مرحوم البرز در فرآیند انتخاب و اهدای جوایز اشاره داشت و گفت: زنده‌یاد البرز، فرآیندی را برای انتخاب و ارائه جوایز منتخبان در نظر داشت که ما هم خود را ملتزم به حفظ این ساختار می‌بینیم. با این‌حال بشر، امروز با مسائل و مشکلات پیچیده‌ای مواجه است. ما می‌خواهیم همان‌طور که اشاره داشتید، نقش خود را از همان سنین نوجوانی بر مخاطبین خود ایفا کنیم. این جایزه باید جنبه تشویقی و انگیزشی برای گروه‌های مخاطب ما داشته باشد. از همین رو برخلاف گروه‌های دانشجویی، مخترعان و دانشمندان، به دنبال آن نیستیم که رقم جایزه دانش‌آموزی را افزایش چندانی دهیم. بلکه به دنبال ایده‌های ترغیبی در کنار این جایزه برای دانش آموزان هستیم تا بتوانیم نقشی جدی‌تر در مسیر علمی آنها در اختیار داشته باشیم.

مهندس ارشدی در ادامه افزود: در این مسیر، بنیاد فرهنگی البرز، تفاهم‌نامه‌ای چهارساله با وزارت آموزش‌وپرورش جهت شناسایی دانش آموزان مستعد امضا کرده است. علاوه‌بر این، بخشی نیز در سایت بنیاد تعبیه شده تا از این طریق دانش‌آموزانی که خود را حائز شرایط تشخیص می‌دهند بتوانند به صورت آزاد ثبت‌نام کرده و در فرآیند دریافت جایزه البرز قرار گیرند.

پرفسور فرهود ضمن تأیید رویکرد بنیاد در خصوص جوایز دانش‌آموزی اظهار داشت: جوایز نقدی برای بخش دانش‌آموزی کاربرد زیادی ندارد. باید نخبگان را در موقعیتی قرار دهیم که کسب جایزه البرز برایشان افتخار باشد و مبلغ جایزه مهم نباشد. باید فریضه خدمت‌گزاری را در اشخاص برجسته کرد. اینکه صرفاً دانشمند و نخبه شوند، کافی نیست؛ باید بتوان امر خدمت را در وجود آنها نهادینه کرد».

عضو هیئت انتخاب جایزه البرز 1399 در بخش دانش‌آموزی در ادامه ضمن اشاره به انواع تست‌های ژنتیک بیان داشت: یکی از تست‌هایی که ما در کلینیک ژنتیک ارائه می‌دهیم، نشان‌دهنده خُلقیات اشخاص است. بر اساس این تست، رفتارها و توانایی‌های ژنتیکی افراد شناسایی شده و مشخص می‌شود قادر به انجام چه کارهایی هستند. گمان می‌کنم ایده قشنگی است و این تست می‌تواند در کنار جوایز این بنیاد، برای دانش آموزان در نظر گرفته شود. من هم می‌توانم بخش کوچکی از این کار را برعهده گرفته و نقشی در این کار خیر داشته باشم. همچنین کتاب‌ها نیز می‌توانند جوایز انگیزشی خوبی برای اهدا باشند. ما در مجموعه خود کتب ارزشمندی در اختیار داریم که می‌تواند حتی برای دانشجویان و حتی دانشمندان نیز وسوسه‌برانگیز باشد.