final-logo2-text1

متن سربرگ خود را وارد کنید

پوستر جایزه البرز ۱۴۰۰ در آیینی با حضور حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز،  حسن دانایی‌فرد عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جایزه البرز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی رییس هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز، سعید مجردی، محسن عسکری و مصطفی کریمی از اعضاء هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز و جمعی از فرهیخته‌گان و اصحاب رسانه رونمایی شد.

حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز در این آیین گفت: جایزه البرز با پیشینه و دیرینه قریب به شصت سال در کشور ما و با رویش و زایشی که توسط اندیشه پاک و سرشت نیک زنده‌یاد حسین‌علی البرز بود تاسیس ‌شده و درطول دهه‌هایی که از عمر این جایزه می‌گذرد چندین هزار نفر از پژوهندگان و نخبگان کشور ما را مورد حمایت، تشویق و تجلیل خودش قرار داده است.

وی افزود: هدف زنده‌یاد حسین‌علی البرز از تاسیس این جایزه، تقدیر و تجلیل از جایگاه دانش و پژوهش و دانشمندان و پژوهندگان بود و همچنین تشویق دانشجویان، دانش‌آموزان و نخبگان ایرانی با استعداد و همچنین شایستگان و گیرندگان این جایزه به‌ویژه دانشمندان.

ارشدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: براساس آنچه که آن زنده‌یاد در اساس‌نامه و وقف‌نامه بنیاد فرهنگی البرز به آن اشاره کردند سه ویژگی و شاخصه برای نفراتی که نامزد و کاندید برای اخذ جایزه البرز می‌شوند ذکر شده است که خروجی کار این افراد و نتیجه و ثمره کار علمی آن بزرگواران منجر به تسکین آلام بشری، ارتقاء رفاه زندگی و بالا رفتن حیثیت ایرانی در جامعه جهانی بشود.

وی در ادامه به تغییرات صورت گرفته در جاییزه البرز ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در خصوص جایزه البرز هزار و چهارصد نسبت به ادوار و سال‌های پیش تغییراتی در ساختار دبیرخانه ایجاد شده است که بر اساس آن و برای نخستین‌بار شورای ‌عالی سیاست‌گذاری جایزه البرز ۱۴۰۰  با حضور چهره‌های ماندگار و دانشمندان برگزیده جایزه البرز در سال‌های پیش تشکیل شده است.

مدیرعامل بنیاد البرز افزود: در سال جاری این شورا متشکل از آقایان دکتر حسن دانایی‌فرد، دکتر مجتبی شمسی‌پور، دکتر مسعود درخشان، دکتر محمد دورعلی، دکتر ایمان افتخاری و سرکار خانم دکتر نسرین معظمی به ریاست دکتر ناصر سیم‌فروش است.

وی در ادامه بیان داشت: نکته دیگر، تشکیل گروه مشاوران جایزه البرز است که با حضور تعدادی از صاحب‌نظران و اساتید علمی و فرهنگی کشور در این گروه با هدف کمک به هرچه بهتر اجرایی شدن و عملیاتی شدن جایزه البرز و به کمک بنیاد فرهنگی البرز تشکیل شده است.

ارشدی ایجاد دبیرخانه علمی جایزه البرز را دیگر اتفاق مبارک جایزه البرز ۱۴۰۰ عنوان کرد و بیان داشت: هیئت انتخاب جایزه البرز ۱۴۰۰ با حضور چهره‌های ماندگار علمی و پژوهشی از دانشگاه‌های سراسر کشور و در رشته‌های مختلف علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم دینی، کشاورزی و هنر شکل‌گرفته که دبیری این هیئت را دکتر مقیمی استاد ممتاز و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بر عهده دارند.

افزایش رقم نقدی جوایز این دوره، دیگر تغییر جایزه البرز ۱۴۰۰ است که ارشدی در این آیین به آن اشاره و بیان داشت: جایزه البرز در چند محور و چند بخش به منتخبان اعطا میشود که در بخش نخبگان متشکل از دانشجویان علوم پزشکی، دانشجویان سایر رشته‌های غیرپزشکی، طلاب علوم دینی، مخترعان و دانشمندان است.

 وی در پایان اظهار امیدواری کرد: در سال جاری با برگزاری و اجرای صحیح و کامل این آیین هم در اجرای نیات بنیان‌گذار بنیاد فرهنگی البرز زنده‌یاد حسین‌علی البرز تلاش و کوششمان به‌خوبی به نتیجه برسد و هم این‌که جایزه البرز را به‌عنوان الگویی در چارچوب جهانی برای دیگر جوایز علمی کشور معرفی کنیم.

در ادامه دکتر دانایی‌فرد عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری جایزه البرز ۱۴۰۰ از چهره‌های ماندگار علمی ضمن تاکید بر هم‌افزایی با مجموعه وزارت علوم به منظور ارتقاء جایگاه مادی و معنوی جایزه البرز بیان داشت: وزارت علوم می‌تواند به برگزیدگان دانشجویی این جایزه اجازه ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی بدون کنکور را بدهد همانند جایزه علامه.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع شاخصه کاهش آلام انسانی اشاره کرد و بیان داشت: می توان با تشکیل کمیته‌های تخصصی از برگزیدگان این جایزه در مسیر ارائه راه‌کارهایی برای کاهش آلام انسانی و بهره‌مندی مردم از نبوغ برگزیدگان این جایزه بهره جست.

دین‌پناه، طراح پوستر جایزه البرز  ۱۴۰۰ دیگر سخنران این آیین بود که طی سخنانی کوتاه بیان داشت: افتخار بزرگی بود برای بنده که بتوانم در راستای اعتلای نام و نشان و جایزه بزرگ البرز قدمی را بردارم و به نوعی هویت بصری مستقلی را برای این جایزه شکل بدهم.

گفتنی است این آیین به صورت زنده از شبکه‌های مجازی بنیاد فرهنگی البرز پخش شد.