final-logo2-text1

متن سربرگ خود را وارد کنید

همایش دانش‌آموزی پنجاه و هفتمین جایزه بنیاد ملی البرز، پنجشنبه ۲۸ آذرماه با تجلیل از ۵۷ دانش آموز با استعداد و برتر کشور در سالن همایش‌های هتل ارم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، مهندس حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز به ایراد سخن پرداخت و گفت: جایزه بنیاد البرز جایزه ای برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده است که امید است راهنما و شوق آفرین بوده و موجب تقویت روحیه و ادامه راه دانش پژوهی جامعه علمی شود.

وی با بیان اینکه موجبات چنین رسالت و غایت عظیمی فراهم نمی‌شود مگر به یاری و حمایت انسان‌هایی که دل در گرو فرهنگ و تمدن میهن خویش و سرافرازی آن داشته باشند، اظهار کرد: امروز شاهد اجرای امینانه نیت چهره ماندگار وقف علمی کشور، مرحوم حسینعلی البرز هستیم. ایشان در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی یعنی ۵۷ سال قبل تمام اموال خود را با تأسیس بنیاد فرهنگی البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و دانش و حمایت از دانشمندان، نخبگان و دانش آموزان برتر کشور وقف کردند تا برای تسکین آلام بشری و ارتقای منزلت ایرانی در صحنه های جهانی عزت و افتخار کسب کند.

ارشدی افزود: اکنون جامعه ما بیش از هر زمان نیاز به ایده و اندیشه مرحوم البرز دارد تا همانند ایشان خیرین و واقفین در مسیر پیشرفت علمی مشارکت فعال تر داشته باشند و از این رهگذر شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعداد نخبگان کشور واعتلای نام ایران عزیزمان باشیم.

وی عنوان کرد: بنیاد البرز به عنوان متولی با سابقه ترین جایزه علمی ایران وظیفه دارد به نحو شایسته از مقام علم و جایگاه عالمان تجلیل نموده و آنان را در مسیر کسب دانش گرامی بدارد و مورد تشویق قرار دهد. این بنیاد طی بیش از نیم قرن به بیش از سه هزار دانشجو وام تحصیل و اشتغال بکار اعطا کرده و به بیش از ۴۶۵۰ نخبه جایزه تحصیلی اهدا کرده است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: همه ساله تقدیر از دانشمندان مخترعان و دانشجویان در قالب همایش ملی و تشویق دانش آموزان برتر به صورت استانی صورت می گرفته است اما در سال جاری به منظور تحقق هرچه بهتر اهداف جایزه و توسعه اثر اجتماعی آن و برجسته ساختن افتخار برگزیدگان تصمیم گرفته شد اهدای جایزه دانش آموزی نیز در قالب همایش ملی انجام شود.

وی با بیان اینکه گزینش، انتخاب و معرفی منتخبین بر اساس مجموعه ای از معیارهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی به صورت نظام مند و بر مبنای سوابق تحصیلی و فعالیت های پرورشی صورت گرفته است، اظهار کرد: در این فرایند پس از تشکیل کمیته علمی جایزه البرز با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی نخبگان، بنیاد فرهنگی البرز و تعدادی از معلمان و اساتید پیشکسوت در رشته های مختلف شاخص های انتخاب دانش آموزان به تفکیک مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم در شاخه های نظری و فنی و حرفه ای و کارو دانش، تدوین و در قالب بخشنامه از سوی وزارت آموزش و پرورش به ادارت کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ گردید در ادامه نفرات واجد شرایط از میان دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم شناسایی و اطلاعات و مستندات آنها دریافت شد و از میان ۲۸۰ دانش آموز از سراسر کشور ۲۸ نفر در مقطع متوسطه اول و ۲۹ نفر در مقطع متوسطه دوم و در مجموع ۵۷ نفر حائز شرایط دریافت پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز شدند و اینک در همایش ملی دانش آموزی از مقام علمی این ۵۷ دانش آموز تجلیل به عمل می آوریم.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: روایتی در نهج البلاغه شریف آمده است که می‌فرماید: دانش سلطنت و قدرت به بارمی‌آورد و فی‌نفسه دارای اقتدار است، هر کس تلاش کند آن را بیابد پیروز می‌شود و هر کس از آن دوری کند دشمن با دانش بر آن پیروز می‌شود.

وی افزود: مصداق بارز این حدیث، جوانان کشورمان هستند که در زمینه دفاعی توانسته‌اند به پیروزی‌های بزرگی برسند، امروز بازدارندگی جمهوری اسلامی به نقطه‌ای رسیده است که وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید می‌خواستیم به ایران حمله کنیم اما وقتی پهپادمان را ساقط کردن پشیمان شدیم.

خاموشی ادامه داد: امروز اگر کالایی نیاز داشته باشیم جهان اطرافمان با منافع خود با ما رفتار می‌کند لذا باید بتوانیم تولید ملی و بنیه‌های علمی کشور را تقویت کنیم، گرچه همین امروز هم با قاطعیت می‌توانم بگویم تحریم‌ها سبب شده که شتاب علمی در کشور دو چندان شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جایزه علمی البرز دو نکته و درس مهم دارد: اول اینکه کسانی که مکنت مالی دارند اموال خود را وقف کنند؛ شخصیت بزرگواری مثل مرحوم البرز اموال خود را وقف کرد و حتی گفت مال دیگری را با مال من دخیل نکنید، چراکه به برکت مال خود اعتقاد داشت.

وی افزود: نکته دوم این است که وقف علمی و پشتیبانی از تولید علم را جدی بگیریم؛ لازم است واقفان محترم به وقت علمی توجه کنند زیرا امروز آنچه موجب بالندگی کشور می‌شود‌، وقف علم است.

پس از پخش کلیپی از زندگینامه مرحوم حسینعلی البرز، دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سخنرانی پرداخت و گفت: بچه هایی که امروز جایزه گرفتند مسئولان و امیدهای آینده کشور هستند، امیدواریم این جایزه به زودی بین‌المللی شود.

وی افزود: از همه دانش‌آموزان درخواست دارم به پنج نکته توجه داشته باشند اول اینکه اندیشمند بودن را سرلوحه خود قرار دهند اندیشیدن سرمایه بزرگ همه متفکران و پایه‌گذاران زندگی جدید بشر است. به فرمایش امام علی(ع) پیچیده‌ترین امور با تفکر باز می‌شود. تفکر جریان پیوسته‌ایست که نیاز به صبوری دارد. تفکر همان آرمان اصلی است که انسان باید داشته باشد.

عاملی یادآور شد: نکته دوم برای دانش‌آموزان، مسئله‌محوری و نوآوری است، برای مثال شهر تهران از آلودگی هوا و تخریب محیط زیست رنج می‌برد دانش‌آموزان باید برای آن فکری کنند. امروز مسیر رتبه‌ای در علم به پایان رسیده است، اینطور نیست که کسی از پیش‌دبستانی شروع کند و تا وقتی به مقطع دکترا برسد نتواند دست به نوآوری و خلاقیت بزند. اگر کسی از ظرفیت‌های علمی استفاده کند ممکن است در دبستان کاری کند که یک دکترا نتواند آن را انجام دهد. از شما دانش‌آموزان درخواست دارم مسئله‌محوری را برای پیشرفت کشور مدنظر قرار دهید، در هر منطقه و روستا یک مشکلات خاصی وجود دارد که می‌توانید با نوآوری آن را حل کنید.

وی ادامه داد: نکته سوم آرمان داشتن است بعضی‌ها ما را از آرمان داشتن نهی می‌کنند اما همه خلاقان بزرگ دنیا آرمان داشته‌اند. ۵۰ سال پیش شخصی به نام دکتر نقی زاده که کشاورزی فداکار در اصفهان بود ۲۰۰ هکتار از زمین‌های اصفهان را نهال کاشت که امروز تنفسگاه اصلی این شهر محسوب می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نکته چهارم آینده‌نگری است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید می‌ورزند. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب سه مرحله را پیش روی ما ترسیم کرده‌اند: دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی.

عاملی در پایان تصریح کرد: نکته پنجم رعایت کرامت انسانی و اخلاق است. دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند در کنار خلاقیت و فعالیت‌های علمی، احترام به پدر و مادر، توجه به همسایگان، توجه به کسانی که ناتوان جسمی هستند، توجه به محیط زیست و آداب و ارتباطات اجتماعی را مدنظر قرار دهند.

در ادامه مراسم، علیرضا کمره ئی، معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی ضمن تبریک به دانش آموزان و برندگان جایزه البرز گفت: در حوزه آموزش و پرورش این جایزه داری اهمیت فراوان است چون دارای ویژگی هایی است و این جایزه فرهنگ ساز است از این جهت که سنت وقف را به کسانی منتقل می کند که ممکن است در آینده خودشان واقف در حوزه های مختلف باشند.

وی اظهار کرد: معتقدیم که سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش برای دانش آموزان، سنت و فرهنگ وقف را بیشتر ترویج می کند. در آموزش و پرورش وقف و خیریه کم نبوده شاید قریب به ۳۰ درصد فضاهای کالبدی آموزش و پرورش توسط خیرین تأسیس شده و اگر نبود همت خیرین در ساخت و ساز، فضای کالبدی آموزش و پرورش، حال و روز دیگری داشت، اما کم هستند کسانی که جنبه های علمی و حوزه های تبلیغی و ترویجی و ایجاد انگیزه برای یادگیری را تقویت کنند.

کمره ئی عنوان کرد: ویژگی جایزه پنجاه و هفتم این است که برگزیدگان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفتند به همین دلیل فقط رتبه علمی مورد توجه نبوده، اما امروز در آموزش و پرورش تربیت تمام ساحتی مورد توجه است به همین دلیل شاهد بودیم که در شاخص های ارزیابی در جشنواره البرز توجه به تمام ساحت ها مد نظر بوده است. در واقع جایزه بنیاد البرز یک فراجایزه است که امید است در سال های آینده شامل افراد بیشتری شود.

در ادامه این مراسم که با حضور شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر علیرضا کمره ئی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، دکتر عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و مهندس حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز همراه بود، از ۵۷ دانش آموز با استعداد و برتر کشور تجلیل به عمل آمد و جایزه بنیاد ملی البرز (نوبل ایرانی) به آن‌ها اعطا شد.