final-logo2-text1

متن سربرگ خود را وارد کنید

مراسم اعطای جایزه البرز ۱۴۰۰ دانش آموزی، جمعه ۱۴ آبان ماه با معرفی ۴۷ دانش آموز به عنوان برگزیده برگزار شد.

در آیین اهدای جایزه البرز ۱۴۰۰ ویژه دانش آموزان که صرفاً با حضور برگزیدگان و خانواده آنها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تلاش می‌کنیم جایزه دانش آموزی البرز را دوبرابر کنیم.

حجت الاسلام مهدی خاموشی با اشاره به مجاهده مال و نفس حسینعلی البرز افزود: ایشان علاوه بر منزل، اموالش را نیز وقف علم کرد.

وی خطاب به برگزیدگان جایزه گفت: زیباست که تک تک شما را یافته اند و زحمت کشیده اند تا قله نشین علم باشید.

*انتخاب صحیح رمز ماندگاری یاد و نام انسان است 

حجت‌الاسلام خاموشی افزود : مجاهدت با مال و نفس کلید بهشت است  تا انسان به فلاح و رستگاری برسد، انسانها خواه ناخواه از این دنیا می روند ولی انتخاب صحیح، شخص را مستمر و دائمی میکند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف بنیاد البرز حمایت از فعالیت های علمی جوانان و‌ نوجوانان است، گفت: در نظر داریم مجدداً رقم جایزه را در سال آینده تا دوبرابر افزایش دهیم.

خاموشی سپس به ‌مرور توصیه‌های امام خمینی (ره) در چهل حدیث و اهمیت موضوع توجه به علم در دین مبین اسلام و همچنین منویات رهبر انقلاب اسلامی در گام دوم اشاره کرد و گفت: در زمینه توسعه علم و دانش خداوند در  قرآن کریم، آورده که هر فردی برمبنای شاکله خودش عمل میکند.

وی در ادامه به ماجرای شهید نوجوان علی لندی و انتخابش اشاره کرد و‌ افزود: ما در زمان جنگ از این نمونه ها زیاد داشتیم. برای انتخاب، فکر و تعقل میکنیم و این باور از عالم بودن می آید که زندگی دنیا محدود است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مقدمه تعقل را فراگرفتن دانست و گفت: با طی کردن مراحل علم شاکله انسان  شکل می گیرد. پس مقدمه صحیح عقل، علم اموزی است .این مقدمه را شما به عنوان دانش اموز در حال طی کردن هستید اما راه زیادی در پیش رو دارید.

خاموشی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، آینده خود را براساس تفکرات دانش آموزان شکل خواهد داد. بی اثر کردن تحریم، اصلاح موازنه منفی صادرات و واردات، خروج از تک محصولی نفت، قوت پول ملی و…، بستگی به علم آموزی دانش آموزان دارد.

وی افزود: هیچ کشوری با وابستگی به کشور دیگر به ارزش نرسیده است پس سازنده آینده این کشور، دانش  آموزان هستند؛ پس در این مسیر نباید خسته شوند. همچنان که علم، جهاد و تلاش و شب بیداری می طلبد، مدیریت صحیح کشور  نیز در آینده همین را می خواهد.

 

*قدمت قریب شصت ساله جایزه البرز

حیدر ارشدی – مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز- در ادامه این مراسم ضمن تجلیل از دانش آموزان و والدین آنها و تمام کسانیکه در این مسیر گام برمیدارند، با بیان گوشه‌ای از تاریخچه بنیاد فرهنگی البرز و اهداف شکل‌گیری آن گفت: در ایران زمین از دیرباز، زنان و مردان فرهیخته ای وجود داشته اند و دارند که داشته ها و اموال خود را بی دریغ در راه همنوعان خویش انفاق کرده اند.

وی ادامه داد: این خدمات اعم از احداث اماکن علمی و فرهنگی، کمک به درمان بیماران، رهانیدن اسیران و زندانیان از بند و خدمات علمی و فرهنگی و…، همچون صدقه جاریه تا نسلها ادامه می یابد. در عصر ما باید از شادروان حسینعلی البرز؛ موسس بنیاد فرهنگی البرز نام برد که خدمات آن همچنان ادامه دارد.

ارشدی افزود: جایزه البرز معروف به نوبل ایرانی، بعنوان قدیمی ترین و با سابقه ترین جایزه علمی کشور با پیشینه قریب به ۶۰ سال است که ریشه آن از اندیشه پاک زنده یاد حسینعلی البرز نشات گرفته است.

دبیرکل جایزه البرز تصریح کرد: جایزه البرز جایزه ای برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده که امیداست در اندیشه و علم نخبگان راهنما و شوق آفرین بوده و موجب تقویت روحیه دانش پژوهی جامعه علمی گردد.

وی افزود: زنده یاد البرز در سال ۱۳۴۲شمسی تمام اموال خود را با تاسیس بنیاد علمی البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و دانش و حمایت از دانشمندان، مخترعین، دانشگاهیان و دانش آموزان برتر کشور وقف نمود تا برای تسکین آلام بشری، ارتقاء رفاه زندگی انسانی، و اعتلای نام ایران در جامعه جهانی عزت و افتخار کسب کنند. بیش از نیم قرن از اقدامی که مرحوم البرز بنیان نهاد میگذرد و تاکنون هزاران نخبه و پژوهنده علمی و فرهنگی ایرانی، مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته اند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز به ظرفیت علمی، فرهنگی و… این جایزه اشاره داشت و گفت: به منظور ترویج فرهنگ وقف علمی در جامعه، و توجه مردم نسبت به عرصه های جدید وقف متناسب با نیازهای روز در جامعه، مطابق با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقاء سهم وقف در توسعه علم و فناوری، و همچنین معرفی مرحوم حسینعلی البرز به عنوان چهره ماندگار وقف علمی، با هدف معرفی واقفین و خیرین به جامعه، اقدامات بیشتری در راستای معرفی این بنیاد به جامعه در دست بنیاد فرهنگی البرز قرار گرفته است.

وی توضیح داد: امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به تولید و ترویج ایده هایی همچون مرحوم البرز دارد تا خیرین و واقفین در مسیر توسعه و پیشرفت علمی کشور، تاثیر بیشتری داشته باشند تا از این رهگذر شاهد پیشرفت و شکوفایی هرچه بیشتر استعدادها و نخبگان علمی کشور و اعتلای نام ایران عزیزمان باشیم.

ارشدی گفت: شیوه اجرایی نیت واقف در بنیاد البرز، به عنوان متولی باسابقه ترین جایزه علمی ایران از طریق برگزاری سالانه مراسم ملی در دو بخش دانشگاهی و دانش اموزی است که در سالجاری مراسم جایزه البرز دانشگاهی با هدف تجلیل از دانشمندان، نوآوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور، در نیمه اول سال برگزار شد و امروز شاهد آئین تقدیر از دانش‌آموزان برتر سراسر کشور هستیم.

دبیرکل جایزه البرز درباره فرایند انتخاب دانش اموزان برتر در جایزه البرز ۱۴۰۰ بیان داشت : پس از ابلاغ بخشنامه وزارت اموزش و پرورش، ادارات کل استانی از بین دانش آموزان واجد شرایط در هر استان ، نفرات برتر را به همراه مدارک و مستندات آنها از طریق سامانه البرز معرفی کردند. با خاتمه فرایند ثبت نام و بارگذاری مدارک دانش اموزان و بررسی و ارزیابی مستندات ایشان از سراسر کشور، آیین داوری و انتخاب نهایی از میان افراد واجد شرایط معرفی شده به صورت همزمان و به تفکیک توسط هیات انتخاب جایزه البرز در مهرماه سال جاری و با حضور قریب به ۳۰ چهره علمی و اساتید و معلمان پیشکسوت و ممتاز کشور و براساس شاخصها و حدنصابهای معین، برگزار شد.

لازم به ذکر است  در این مراسم، جایزه ویژه البرز دانش آموزی به پاس اقدام فداکارانه دانش آموز شهید علی لندی، به خانواده صبور ایشان اهدا شد.