final-logo2-text1

متن سربرگ خود را وارد کنید

متن سربرگ خود را وارد کنید
شیوه اجرای نیت واقف
در بنیاد البرز

شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد از طریق برگزاری همایش‌های ملی دانش‌­آموزی و نخبگانی و تقدیر و تجلیل از نوباوگان، دانش‌آموزان، دانشجویان، مخترعان و دانشمندان برتر کشور است.

بنیاد فرهنگی البرز از سال 1342 شمسی در اجرای نیت واقف، تاکنون به بیش از 3000  دانشجو وام تحصیل و اشتغال به کار پرداخت کرده و به بیش از 4650 نفر جایزه حسن تحصیل اهداء نموده است.

دهه آغازین فعالیت بنیاد فرهنگی البرز

فعالیت بنیاد در دهه اول تأسیس

فعالیت بنیاد فرهنگی البرز در دهه اول تأسیس، بیشتر بر اعطای «وام شرافتی» به دانشجویان مستعد و کم‌برخوردار متمرکز بوده است.

قبل از تغییر رویکرد بنیاد

وام شرافتی دانشجویی

فعالیت بنیاد در دهه اول تأسیس، بیشتر بر اعطای «وام شرافتی» به دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت متمرکز بود ولی ایجاد برخی تغییرات در نظام آموزشی (رایگان شدن تحصیل در کشور) منجر به تغییر رویکرد بنیاد در دهه دوم فعالیت خود مبنی بر اهدای جوایزی به نام «جایزه بنیاد البرز» به نفرات برتر علمی کشور از مقطع دانش­آموز تا دانشمند و همچنین تبدیل «وام شرافتی» به «وام اشتغال به کار» گردید که موضوع وام نیز در آخرین اصلاح اساسنامه بنیاد از سوی مرحوم البرز در سال 1356 حذف و فعالیت بنیاد صرفاً محدود به اهدای جوایز به برگزیدگان علمی کشور شد.

0 +
تلاشگر علمی
0
سال فعالیت مستمر و بی وقفه
0 +
میلیارد ریال جوایز نقدی در سال جاری
برگزاری همایش‌های اعطای جایزه البرز

 نکته قابل توجه اینکه تمام اهتمام مرحوم البرز از اهدای جوایز این بود که علاوه بر ارزش ریالی و قابل اعتناء بودن مبلغ جایزه، خود مراسم نیز در بالاترین سطح کشوری برگزار شود بنحوی که جوایز دانش­آموزی با حضور وزیر آموزش و پرورش و جوایز دانشجویان با حضور وزیر علوم و جوایز دانشمندان در حضور نخست وزیر اهداء می­شد که علاوه بر ارزش مادی جایزه، ارزش معنوی آن نیز برای فرد منتخب مؤثر و ماندگار باشد.

 در سال­های پس از پیروزی انقلاب، این جوایز اغلب بدون برگزاری همایش و اطلاع­رسانی مناسب به منتخبین اهداء می­گردید ولیکن از ابتدای دهه جاری، با هدف ترویج علنی فرهنگ وقف علمی که خود ترویج معروف است، جایزه بنیاد البرز در قالب برگزاری همایش‌های ملی (در سطح دانشجویان، مخترعان و دانشمندان) و استانی (در سطح دانش‌آموزان) اهداء می­گردد.

بنیاد فرهنگی البرز در دهه اخیر (تا پایان سال 1397)، 3 همایش ملی در تهران و 8 همایش استانی برگزار نموده که حاصل آن اهدای جایزه به 1142 نفر از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان برتر کشوری و استانی بوده است.