final-logo2-text1

متن سربرگ خود را وارد کنید

متن سربرگ خود را وارد کنید
نامه مرحوم حسینعلی البرز

بخشی از نامه مرحوم البرز به حضرت امام خمینی(ره)

“حضور مبارک حضرت ایت ا… روح ا… خمینی مرجع تقلید شیعیان دامت برکاته محترماً بعرض می‌رساند، درحالی‌که بعلت عمل جراحی معده در تاریخ ۷ اسفند۱۳۵۷و گذراندن دوره نقاهت، حقیر نمی‌توانست از نزدیک شاهد تحولات و انقلاب مردم شریف ایران باشد با قلبی شکسته ولی امیدوار از دور آرزوی موفقیت آن حضرت را در رهبری ملت ایران از درگاه احدیت صمیمانه خواستار است. در این دوران سالخوردگی دیگر از اینجانب سعادت ادامه اداره امور بنیاد برنخواهد آمد، بدینوسیله تولیت موقوفات را از منقول و غیر منقول و وجوه نقدینه بعهده مقام منیع آن حضرت واگذار مینماید که هر نحو صلاح بدانند با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقفنامه اقدام لازم را معمول فرمایند و یقین حاصل است که این اقدام خیر در درگاه احدیت بی‌اجر نخواهد ماند …”

دکتر سید مهدی خاموشی

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

 موقوفه‌ای که مرحوم البرز به منظور خدمت به دانشجویان و دانش‌آموزان و دادن جوایز به برترین‌های علمی کشور ایجاد کرد، وقف‌نامه‌ای بسیار عالی دارد.

وقف‌نامه حسینعلی البرز که تمام اموال خود را برای رشد دانش و جایزه علمی محض گذاشته است واقعا خواندنی است.

دستور حضرت امام

دستور حضرت امام درباره بنیاد موقوفه البرز

حضرت امام خمینی (ره ) ذیل نامه موسس بنیاد چنین مرقوم فرمودند:

بسمه تعالی

حضرات آقایان هیئت امناء اوقاف؛ هیئتی برای رسیدگی به مندرجات وقف‌نامه مذکور در این ورقه تعیین نمایيد، معلوم است، این هیئت مرکب از امناء و معتمدین و یک نفر روحانی مورد اعتماد خواهد بود”

و السلام عليكم. روح ا… موسوی الخمینی

بخشی از سخنان مرحوم البرز

سخنان مرحوم البرز درباره چگونگی تصمیم خود برای وقف ثروت خویش

« … برای برخی این توهّم پیش آمده که من با نهادن همه هستی خود در بنیاد فرهنگی، آنان را از ارث محروم نمودم، اما من ارث باارزش‌تری برای آنان باقی گذاشتم “دانش و انسانیت“. این دانش را آنان در پناه کوشش‌های شبانه روزی خود به دست آوردند و انسانیت را از دامن مادری با تقوی و نیک سرشت آموختند. مهم اینجاست که خود فرزندان من با پرورش صحیح خود احساس کردند که هیچ نیازی به میراث من ندارند.

آن‌ها نه تنها به من نیاز ندارند بلکه آنچه را هم من به عنوان جایزه حسن تحصیل، سالها پیش به آنها بخشیده بودم و ارزش فعلی آن بیش از ۲۰ میلیون ریال است، به میل خود با همان نیتی که داشتم و دارم، وقف هدف بنیاد نمودند و این به راستی باعث سرافرازی من است؛ … من تصمیم گرفتم این ثروت را به جای آنکه در اختیار بازماندگان خویش قرار دهم، تماماً در اختیار فرزندان وطن که آنان را نیز فرزندان خود می دانم، قرار دهم تا به نحو شایسته‌­تری به مصرف برسد.»