final-logo2-text1

متن سربرگ خود را وارد کنید

نشست همکاری مشترک میان بنیاد فرهنگی البرز و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

روز یکشنبه بیست و چهارم مرداد ماه، رییس و معاون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان میهمان بنیاد فرهنگی البرز بودند و در خصوص جایزه البرز و زمینه‌های همکاری مشترک گفتگو کردند.

در این جلسه مهندس ارشدی، ضمن تشریح زندگی مرحوم حسینعلی البرز اظهار داشت: «زنده‌یاد البرز در سال 1342، همه اموال خود را در راه اشاعه فرهنگ، وقف کردند. در طول پانزده سالی که وی به عنوان مدیرعامل، در این بنیاد مسئولیت داشت، چندین بار روند فعالیت‌های بنیاد را با توجه به اتفاقات حادث در جامعه و به فراخور زمان، مورد بازنگری قرار داد. در سال‌های ابتدای فعالیت این موقوفه، ایشان در قالب وام‌های دانشجویی و اشتغال از اشخاص بسیاری حمایت می‌کردند، این وام‌ها بدون هیچ ضمانتی در اختیار اهل علم قرار می‌گرفت و چنانچه پس از مدتی امکان برگشت سرمایه نبود، وام بلاعوض محسوب می‌شد؛ اما از اوایل دهه پنجاه، کم‌کم این فرآیند دچار تغییر شد و بر موضوع جایزه البرز متمرکز گردید».

ایشان در ادامه به بیان شرایط دریافت جایزه البرز پرداخت و گفت: «کاهش آلام بشری، افزایش رفاه زندگی و اعتلای نام ایران، سه ویژگی است که در قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور به آن توجه می‌شود.»

مهندس ارشدی در ادامه به استقلال بنیاد و جایزه البرز اشاره کرد و اظهار داشت: «مرحوم البرز حتی خانه شخصی خود را برای وقف علم در نظر گرفتند و بنیاد فرهنگی البرز را از پذیرش کمک‌های مالی دولتی و غیردولتی منع نموده‌اند. ایشان معتقد بودند که رقم این جایزه‌ باید به نحوی تعیین شود که شخص بتواند بخشی از مشکلات خود را با استفاده از آن حل کند. ».

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در ادامه بر جنبه معنوی جایزه البرز تأکید کرد و گفت: «ما در طول سال، طی دو مراسم جداگانه از دانش‌آموزان در یک بخش و از دانشجویان، طلاب، مخترعین و دانشمندان در بخش دیگر تجلیل می‌کنیم. تعداد منتخبین را هم بر مبنای سال‌هایی که از تأسیس بنیاد می‌گذرد قرار داده‌ایم و سعی کرده‌ایم یک روند مشخص و ساختارمند را پیش بگیریم. برای اینکه اقدامات این بنیاد تحت تأثیر تغییرات مدیریتی هم قرار نگیرد، نیاز به استانداردسازی این فرآیند است. از همین‌رو در تلاش هستیم با همراهی وزارت آموزش ‌و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین بنیاد ملی نخبگان به این استاندارد دست یابیم. هدف بنیاد فرهنگی البرز صرفاً اعطای یک جایزه نیست، بلکه می‌خواهیم جامعه هدف ما با وقف علمی آشنا شود. متأسفانه امروزه جامعه علمی ما کمتر با این بنیاد و اقدام ماندگار واقف آن آشناست. سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی در معرفی بنیاد و همچنین شناسایی و معرفی دانش‌آموزان برتر داشته باشد. با همراهی این سازمان ما می‌توانیم هرچه بهتر و صحیح‌تر این روند را پیش ببریم».

در این دیدار، دکتر یاوری، ریاست سازمان پرورش استعدادهای درخشان، به شرح رویکرد سازمان پرداخت و گفت: «در اساسنامه جدید سازمان که حدود یک سال قبل به تصویب رسید، سازمان به عنوان نهادی مستقل تعریف شده که دارای هیأت امنا، ساختار اداری و غیراداری مجزا است. برخلاف گذشته، دانش‌آموزان مستعد صرفاً از مدارس دست‌چین نمی‌شوند و فضاهای خارج از مدارس را مدنظر قرار داده‌ایم. بچه‌هایی که در خارج از فضای مدرسه‌ای، در شهرهای کوچک و با امکانات بسیار کم هستند، باید شناسایی‌شده و موردحمایت قرار گیرند. هدف ما تربیت علمی، اخلاقی و مهارتی این دانش‌آموزان است تا بتوانند در آینده باری از دوش کشور بردارند. معتقد هستیم که بُعد جغرافیایی نباید ما را محدود کند. همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا استعدادها را شناسایی و موردحمایت خود قرار دهیم. البته کار دشواری است ولی به موفقیت‌هایی هم دست یافته‌ایم. باید دانش‌آموزان را به نحوی در مسیر رشد قرار دهیم که برای کشور مفید باشند. شخصی مانند مرحوم البرز و حتی برخی از اشخاصی که برنده جایزه البرز شده‌اند، می‌توانند الگوی مناسبی برای این بچه‌ها باشند. اشخاص توانمندی که کارهای بزرگی برای کشور انجام داده‌اند. ما قادر به تولید محتوای علمی و فرهنگی هستیم و از طریق ارتباطاتی که داریم می‌توانیم تعامل دوسویه ارزشمندی داشته باشیم، حتی فراتر از شناسایی و معرفی دانش‌آموزان برتر کشور».

در ادامه جلسه، دکتر کریمی، عضو هیأت‌امنای بنیاد فرهنگی البرز بیان داشت: «بنیاد فرهنگی البرز قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است که متأسفانه بسیار مغفول مانده است. این مجموعه در طول این سال‌ها تلاش کرده اصالت خود را حفظ کند. امروز یکی از دغدغه‌های ما این است که پس از دوران تحصیل چه اتفاقی برای این دانش‌آموزان برتر کشور خواهد افتاد و چه سهمی در پیشبرد اهداف علمی کشور خواهند داشت؟ صحبت از استعداد و قابلیتی است که باید برای بالفعل شدنش، تدابیری در نظر گرفته شود. مهم است که ما در این مسیر تنها نباشیم. در یک تعامل جمعی، می‌توان نقش تأثیرگذاری در این عرصه داشت».

دکتر مظفری، معاون سمپاد نیز اظهار داشت: «با توجه به مأموریت‌های تعیین‌شده برای این سازمان، جشنواره ملی خوارزمی، المپیادهای کشوری، رصد و شناسایی دانش‌آموزان در مدارس و خارج از مدارس و … از جمله فعالیت‌ها و اقداماتی است که به آن می‌پردازیم. بسیاری از ایده‌هایی که به دست ما می‌رسد، به محصول و خروجی می‌رسند، شاید تولید تجاری نشوند اما می‌توانند در آینده‌ای نزدیک در تولید ملی سهم داشته باشند. گمان می‌کنم با توجه به ظرفیت‌هایی که بین دو طرف وجود دارد، انعقاد یک تفاهم‌نامه بتواند راهکار خوبی برای ادامه همکاری‌های مشترک باشد».

دکتر کریمی، عضو هیأت ‌امنای بنیاد فرهنگی البرز در بخش دیگری از این جلسه بیان داشت: «انعقاد یک تفاهم‌نامه می‌تواند منجر به یک رابطه نظامند شده و ما را در مسیر درستی قرار دهد. البته این امر نیازمند طراحی دقیق و روشنی بوده که با همکاری و همراهی طرفین امکان‌پذیر است. در حال حاضر آقای دکتر خاموشی، ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه نیز توجه زیادی به وقف در امور علمی دارند و معتقدند موضوع موقوفات باید با توجه به شرایط روز کشور، به سمت مسائل علمی پیش برود و در این خصوص انتظار زیادی هم از بنیاد فرهنگی البرز دارند و خودشان شخصاً پیگیر فعالیت‌های بنیاد هستند. امیدواریم بتوان با ایجاد یک ساختار هدفمند، توجه همگان را به این حوزه جلب کرد و ظرفیت‌ها را به آنها شناساند».